VRAGEN

Om je te helpen, hebben we hier de meest gestelde vragen van klanten op een rijtje gezet.

    deloitte-webpage cyber
    SA Wear kledinglabel
    Digital Masters banner
    Vvh Insta

Vragen over Looksee

Waarom Looksee?

Thuis in jouw sector
De B2B barst van de experts. Zij zijn de beste in hun vak, maar worstelen om een samenhangend, boeiend en overtuigend verhaal te vertellen over wat ze doen en wat anderen daaraan hebben.

En dit is juist ons vak: jou een stem en gezicht geven. We weten wat werkt en wat nodig is om te slagen.

Aan één woord genoeg
We koppelen kennis van hoe organisaties en mensen werken met creativiteit, design en realisatie. Dat maakt werken gemakkelijk omdat we snel begrijpen wat je wilt en je vaak al een stap voor zijn.

En we zijn gewend om proactief en zelf­standig werk uit te voeren, zodat je maxi­maal wordt ontzorgd. 

Het voordeel van een vaste hand
Al ruim 25 jaar verzorgen we merkstrategie, visuele identiteit, websites, campagnes en communicatie voor klanten uit de B2B. Zakelijke dienst­verlening, zorg, onderwijs en IT. Van zzp-ers tot multi­nationals en alles ertussenin.

We hebben bij veel organisaties binnen­gekeken. We hebben fouten gemaakt en daarvan geleerd. Dit nemen we mee bij iedere opdracht die we voor jou doen.

De lat ligt hoog
Onze ambities zijn groot, en iedere opdracht is weer een kans om iets nieuws te leren en beter te worden.

We lopen hard. Dat doen we omdat we dat van onszelf eisen. Iedere klus is een kans om het beste uit onszelf te halen.

Vanuit welke visie werkt Looksee?

In de B2B gaan het niet om verkopen, maar samenwerken. Daarom willen je klanten weten met wie ze te maken hebben. Een sterk merk geeft een strategisch antwoord op de vragen ‘Wie ben je?’, ‘Wat doe je?’ en ‘Wat doet dat ertoe?’.

Het gaat dus niet om de wat (product, dienst of logo) maar om de wie (identiteit, uitgedrukt waarden en gedrag). Dit moet kloppen en een logisch geheel zijn. Het is de basis van je merk en communicatie, en krijgt een zichtbare vorm in je huisstijl.

Als je hier een geloofwaardig verhaal bij hebt, schept dat vertrouwen. En met de juiste emotionele lading maak je kans op de gunfactor. Want we kiezen nu eenmaal op emotie, zeker als je geen harde data hebt.

Het helpt als je je bewust bent van de impact van je organisatie en moeite doet om deze zo positief mogelijk te maken. Iets goed doen, maakt je aardig. Bovendien hebben jouw klanten het steeds vaker nodig vanuit ketenbeheer en je medewerkers en publiek gaan het verwachten.

 

Wat bedoel je met ‘marketing 3.0’?

Een eerste contact in de B2B begint met een uitgebreide online zoektocht. Ruim voordat een prospect je belt of mailt, hebben ze onderzoek gedaan. Of ze contact opnemen, hangt af van wat ze vinden op je website en social media.

Vraag jezelf af: ‘Geef ik ze daar de informatie die ze nodig hebben om een goede keuze te maken? Of praten we vooral over onszelf en ons aanbod?’

Marketing 3.0 betekent dat je ophoudt met meteen verkopen en je gaat richten op het beantwoorden van de vragen van je doelgroepen. Doe dat eerlijk en volledig. Inclusief prijs, voorwaarden, vergelijkingen en quotes van klanten.

Zorg ervoor dat alles wat in een eerste salesgesprek aan de orde komt, al op je website staat. Iedereen die dan contact opneemt, is een serieuze lead.

Wat bepaalt je prijs?

Onze prijzen zijn marktconform, maar er zit veel variatie in. Dat komt omdat we voor de meeste werkzaamheden niet de opdracht berekenen, maar de organisatie. Een huisstijl of website is voor een mkb-bedrijf namelijk echt anders dan voor een internationaal opererend grootbedrijf. Niet alleen omdat vanwege markt, interne organisatie en doelgroepen de scope veel groter wordt, maar ook de impact.

Ook geven onze prijzen aan dat we werken met klanten die ons werk serieus nemen. Zij zijn bereid een reële prijs te betalen en bieden betrokkenheid, inzet en menskracht.

Voor zzp-ers, start-ups en ngo’s hanteren we extra aangepaste tarieven. Onder meer vanwege beperkte financiële reserves en het verrekenen van de BTW voor vrijgestelde organisaties.

Hoeveel geld scheelt het als ik werkzaamheden combineer?

Combineren is altijd voordeliger dan los inkopen. Omdat de bedragen variëren, is hier niet te zeggen hoeveel het precies scheelt, maar je bent minstens 10% goedkoper uit, en in sommige gevallen zelfs 25%. We helpen je graag om de beste deal te maken.

Korting is een beloning voor het vertrouwen dat je ons geeft, en scheelt ons ook onnodig werk. Als we bij het begin van een opdracht weten hoe het werk later zal worden gebruikt, kunnen we daar direct al rekening mee houden. Dat scheelt werk later in het proces.

Hoe werken jullie?

Onze werkwijze is altijd een combinatie van creativiteit bovenop een grondige analyse en strategische basis. Een mooie vorm is leuk, maar jouw merk, marketing en communicatie hebben een taak. Om die goed te vervullen, moeten we een paar dingen weten: doel, situatie, kansen en beperkingen, jouw speelveld, wie je bent en wat je doet, doelgroepen, kanalen enz.

Voordat we de kleurpotloden erbij pakken, is er dus voorwerk: kennismaken en inwerken, onderzoek, brainstormen en dat op een rijtje zetten. Ook maken we duidelijke afspraken over rollen en taken, en wat we van jouw organisatie verwachten.

Zo weten we dat wat we maken en hoe we dat inzetten, jou echt gaat helpen.

Je bent een klein bureau. Kun je dan wel grote opdrachten aan?

Looksee is een eenmansbedrijf, maar vrijwel alles wat ik doe, doe ik samen met anderen. Voor een deel in vaste samenwerkingen, voor een deel wisselend per opdracht. Ik heb een groot netwerk van professionals (strategie, creatief en development) en kan voor iedere klus de beste mensen kiezen.

Daarnaast heeft Looksee grote ervaring bij mkb+-bedrijven en multinationals. We zijn veel bij dit soort organisaties binnen geweest en weten hoe zij werken. We kennen de issues van Nederlandse vestigingen van internationaal opererende bedrijven, en van Nederlandse bedrijven die de grens over willen.

Kan ik niet beter met een groot full service (web)bureau werken?

Er zijn voors en tegens. Van de redenen om met een groot bureau te werken, is jouw gemoedsrust de belangrijkste. Het idee dat er een groot team aan jouw bedrijf werkt, voelt goed en veilig. Als het een bekend bureau is, draagt het bij aan je reputatie.

De voordelen van full service zijn: alles onder één dak en dus tijdsbesparing, (hopelijk) één aanspreekpunt, de zekerheid dat capaciteit nooit een probleem is, disciplines die met elkaar kunnen overleggen en het volgen van een strakke procedure in het werk.

Maar ook grote full service-bureaus bestaan uit mensen die gewoon hun werk doen. Er is nogal een verschil in kwaliteit – hoe weet je dat je een goede hebt? En hoe weet je wie wat doet? Is de senior ontwerper of de stagiaire aan jouw huisstijl bezig? (Waarschijnlijk allebei.)

Ook wil je geen ‘black box’ waarbij achter de schermen jouw site wordt gebouwd, zonder dat jij weet wat ze precies doen. En je wilt al helemaal geen nummer zijn die bij een issue een ticket kan aanmaken en hoopt dat je nog deze week aan de beurt bent.

Vragen over Merk en identiteit

Wat bedoel je met ‘strategie’?

Strategie gaat over de basis en de lange termijn. Hoe kun je het fundament van je organisatie: missie, visie, waarden en cultuur, doelgericht inzetten om je doelen te bereiken?

Daarvoor moet je een antwoord hebben op vragen zoals: ‘Waarom zijn we ooit opgericht?’, ‘Welk ‘groot idee’ zit erachter?’, ‘Waarvoor staan we?’, ‘Wat maakt ons uniek?’, ‘Hoe gaan we om met elkaar en onze klanten?’ en ‘Wie zijn we eigenlijk?’

Dit zijn de vragen waarop je klanten en medewerkers een antwoord willen hebben voordat ze een relatie met je aangaan. En waarop jij een kort, krachtig en overtuigend antwoord moet hebben.

Daarom kijk je ook naar buiten: wie zijn je klanten, wat zijn hun behoeften en vragen en wat willen ze van jou horen? Hoe maak je hun leven beter? In de strategiefase ga je op zoek naar antwoorden.

Wat doe je tijdens strategie-sessies?

In een serie van één tot drie workshops gaan we aan de slag met de toekomstvisie, waarden en doelen van je organisatie. Dit combineren we met gewenst imago en reputatie en wat dat betekent voor het concrete gedrag van medewerkers en bedrijf.

Uiteindelijk voegen we dit samen om te komen tot je unieke identiteit, waarmee je een onderscheidende plek kunt innemen in je markt.

Om het concreet en kort te houden, hebben we voor alle vragen praktische werkvormen waarmee we snel tot resultaat komen. De antwoorden voegen we samen in de handzame Corporate Brand Identity Matrix (het enige merkmodel voor organisaties).

Vanuit de core komen hier binnen- en buitenkant bij elkaar, en spiegelen we belofte met competenties, interne cultuur met externe relaties en missie met je marktpositie. De CBIM is jouw bedrijf in één oogopslag.

Wat krijg ik aan het einde daarvan?

We leveren een eerste versie op van jouw merkgids. Dit is een werkdocument voor de toekomst, want bouwen aan je merk is een doorlopend proces. In deze versie vind je een verslag van de workshops, inclusief visualisaties en verder bureauonderzoek, en jouw Corporate Brand Identity Matrix.

Daarnaast maken we een begin met je gewenste merkbeleving: wat wil je uitstralen en welke emoties wil je bij je doelgroepen losmaken? Wat maakt je uniek en onderscheidt je van je concurrenten? Dit is het materiaal dat nodig is om de volgende, creatieve stappen te zetten.

Wanneer is strategie niet nodig?

Misschien heb je bovenstaande stappen al gedaan: zelf of met een ander bureau. Of zijn dit onderwerpen waaraan je van nature veel aandacht besteedt. Het kan ook dat je een deel hebt gedaan. Dan korten we dit traject in en kijken samen hoe we de ontbrekende onderdelen kunnen inpassen.

Maar voor alle grote opdrachten – huisstijl, website, campagne, social media-beheer – is de eerste vraag die wij aan je stellen: ‘Wie ís jouw organisatie?’ En zonder goed antwoord kunnen we niet verder, omdat alles wat we dan doen, willekeurig is en zonde van het geld.

Waar houdt merkstrategie op?

Merkstrategie raakt aan vrijwel alle onderdelen van je organisatie. Maar het blijft beperkt tot je merk: de manier waarop je jezelf presenteert naar binnen en buiten. Hoe je communiceert, je gedraagt en daarmee een indruk vormt bij anderen over jouw organisatie. Wij zijn communicatie-experts, geen organisatie-experts.

Merkstrategie is geen organisatie-advies of verander-management. Als merkstrateeg kun je adviseurs en coaches ondersteunen om de visie en identiteit te delen met de mensen in de organisatie. Maar als er interne veranderingen nodig zijn, geven wij dat stokje graag over aan hen die daarvoor zijn opgeleid.

Wat zijn stylescapes?

Strategie bestaat vooral uit woorden. Er komt een moment waarin die woorden tot beelden moeten worden omgezet. Hoe ziet ‘warm en persoonlijk’ er in jouw geval uit? Of: ‘optimistisch en toekomstgericht?’ Er is maar één manier om te beoordelen of een bepaalde uitstraling bij je past, en dat is ernaar kijken en merken wat het met je doet.

Stylescapes zijn grote visuele moodboards waarin we fotografie, typografie en design-elementen combineren om identiteit en waarden visueel uit te beelden. Meestal maken we er drie, waarin we verschillende richtingen uitproberen. Je hangt ze op en kijkt ernaar. Samen met anderen. Op verschillende momenten. En iedere keer let je op je gut feeling: wat is de beste voor ons? Die kies je.

Looksee Stylescapes

Wat is je werkwijze bij het maken van een logo en huisstijl?

Met de merkgids en stylescapes hebben we de grenzen van de visuele stijl al redelijk afgebakend. Op basis van de naam van je organisatie (klopt die nog steeds?), gaan we schetsontwerpen maken. We werken van veel en ruw in een paar stappen naar 1-2 en uitgewerkt. Totdat we de beste te pakken hebben.

Afhankelijk van hoe het loopt (de ene keer wat sneller dan de andere), hebben we in een aantal stappen jouw logo gemaakt. Dit combineren we met een bijpassende en herkenbare beeldtaal. Dit zijn fonts, kleuren, grafische vormen, layouts en fotografie, waarmee je voor allerlei uitingen een toepassing hebt.

Presentatie Logo Newasco

Wat is ‘art direction’ eigenlijk?

Een ‘art director’ ontwerpt zelf niet per se, maar kent de huisstijl door en door, en zorgt dat die door iedereen in de organisatie op de juiste manier wordt toegepast.

Een art director is een senior designer en heeft veel ervaring in het managen van een huisstijl. Dit is iemand die ook de ‘geest’ van de huisstijl aanvoelt en weet waar de grenzen ervan liggen.

Hij/zij kent dus ook de organisatie goed en weet wie er met de huisstijl werken. De art director bewaakt, en ontwerpers en designers ontwerpen onder diens supervisie middelen.

Als er een vraag is over hoe de huisstijl in een bepaalde situatie moet worden toegepast, is de art director de persoon om deze te beantwoorden.

Waarom zou ik een art director inhuren?

Art directors werken meestal voor grotere en oudere organisaties, met afdelingen waar mensen op eigen houtje met de huisstijl bezig zijn. Na verloop van tijd ontstaat er wildgroei en kan de organisatie geen consistent beeld meer van zichzelf naar buiten toe onderhouden.

Bewaken is uiteindelijk goedkoper dan de boel weer rechttrekken. Daarom werken dit soort organisaties ook met digitale vormen van huisstijlmanagement. Hiermee kunnen Word-, PowerPoint- en andere soorten documenten automatisch volgens huisstijl worden opgemaakt.

Wat is een ‘design system’?

Een huisstijl kan uit een enorme hoeveelheid onderdelen bestaan. Versies van het logo, illustraties, iconen of andere grafische elementen, uitingen, afbeeldingen voor alle kanalen en toepassingen… Voor je het weet, is het een grote warboel en weet niemand meer wat waarvoor is bedoeld.

Een design system is een uitgebreide versie van een handboek huisstijl. Het geeft een compleet overzicht van alle losse delen, hun samenhang en hun toepassing, inclusief uitleg. Dit wordt meestal in de vorm van een webpagina of mini-site opgezet, zodat je het overal kunt inzien.

Voor welke programma’s maak je sjablonen?

Microsoft 365 (Word, PowerPoint, Excel)
Adobe (Photoshop, InDesign, Illustrator)
Affinity (Designer, Photo, Publisher)
Canva

Waarom zou ik met sjablonen werken?

Een sjabloon neemt het huisstijl-denkwerk uit handen. Het zijn kant-en-klare toepassingen, waarin je direct kunt werken, zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je wel volgens huisstijl werkt.

Sjablonen zijn goed voor medewerkers en voor de organisatie. Het is een manier om grip te houden op de huisstijl en bespaart je mensen een boel tijd.

Vragen over het maken van een website

Waarmee moet ik rekening houden bij het bouwen van een website?

Vooral: het is een grote klus, want jouw hele organisatie komt erin samen. Stel een team samen en geef hen de tijd en faciliteit om hier serieus aan te werken. De doorlooptijd van een corporate site is gemiddeld 3-9 maanden.

Verder is jouw site de hub van al je marketing en communicatie, dus een zorgvuldige voorbereiding is belangrijk. Denk na over wat je er precies mee wilt bereiken, wie je doelgroepen zijn en wat zij aan informatie nodig hebben. Hoe wil je dat zij met de site omgaan? Dat bepaalt indeling, omvang, content en functionaliteit.

Van alle taken is de productie van content verreweg de grootste. Tekst, fotografie, video kosten veel tijd om te organiseren en maken. Begin hier zo vroeg mogelijk mee. Bedenk ook wie er straks belast is met het plaatsen van nieuwe content.

Mogelijk wil je extra functionaliteit zoals koppelingen met interne systemen, een webshop of een site in meerdere talen. Dat kan technisch een complexe zaak zijn, dus bespreek dat op tijd met de webbouwer. Deze extra’s zijn altijd meerwerk.

Wat is jullie werkwijze als je een website maakt?

Wil je nóg meer weten hoe wijeen website bouwen, lees dan deze uitgebreide beschrijving van ons werkproces →

  1. Analyse en voorwerk: we willen weten wie je als organisatie bent (zie: Identiteit hierboven), wie je doelgroepen zijn en welke rol de site speelt in je marketing. Ook hoe je qua SEO scoort in jouw speelveld en hoe juw best presterende concurrenten het doen. Hiermee weten we waarmee we te maken hebben.
  2. Vaststellen van wensen en eisen: in een brainstormsessie bepalen we wat je wilt bereiken met de site en wat dat betekent voor indeling, content en functies. De Checklist is hierbij een bruikbaar instrument.
  3. Informatie architectuur: wat komt er in de site en hoe gaan we dat indelen? In de sitemap geven we een overzicht van de menustructuur met onderliggende niveaus. Voor de belangrijkste pagina-types en sjablonen schrijven we een narratief – een logisch verhaal over het onderwerp van de pagina, wat bezoekers zien en in welke volgorde. Deze narratieven verwerken we in wireframes (zie verderop).
  4. Content productie: als we weten welke teksten en media er geproduceerd gaan worden, beginnen we hier direct mee. Want dit is de grootste klus. Er is een verschil tussen productie van de content en het verwerken daarvan in de website. Bij productie richt je je op het verzamelen en schrijven van alle teksten voor de site. Bij verwerken worden ze geplaatst op de pagina’s in de voor hun bestemde ruimte. Pas daar zie je of ze passen en de juiste toon treffen. Dat laatste doen we altijd zelf want luistert nauw.
  1. Visueel ontwerp: terwijl de content wordt gemaakt, ontwerpen we een aantrekkelijke vorm voor de site, die past bij wat je wilt vertellen en uitstralen. Ook moet deze vorm bijdragen aan gebruikersgemak voor de bezoekers van de site (zie UI hierboven).
  2. Bouw en vullen: in een aparte ontwikkelomgeving wordt de site gebouwd. Wij werken het liefst met WordPress. Dat is niet alleen het meest gebruikte cms, maar heeft veel functies en vaste koppelingen met andere platformen, zoals social media en nieuwsbrieven. Onze werkwijze is gebaseerd op de meest moderne technieken en best practices op het gebied van schaalbaarheid, gebruikersgemak, veiligheid, toegankelijkheid, onderhoud en mobiele prestaties. We gebruiken geen ‘theme’ maar maken alles op maat. Vullen doen we zelf, zodat we de teksten kunnen afstemmen op het ontwerp en indeling.
  3. Gebruik: je site is een gebruiks­voorwerp in je marketing, communicatie en interactie met je doelgroepen. Dat is een lange termijn-inspanning. Om je hierin te ontlasten, kun je een abonnement nemen op contentproductie en -plaatsen. Want veel organisaties lukt het niet om dit lang vol te houden.
  4. Onderhoud: ook voor het technische onderhoud kun je een service-contract afsluiten. We hebben verschillende varianten, afhankelijk van wat je wilt.

Wat bedoel je met een ‘dynamische’ website?

Dit betekent twee dingen:

  1. dat vorm en inhoud apart zijn en je content eenvoudig zelf kunt aanpassen zonder dat dat gevolgen heeft voor de opmaak en zonder dat je technische kennis nodig hebt, en
  1. dat bepaalde typen content aan elkaar gekoppeld zijn en automatisch op een pagina verschijnen op grond van deze relatie. Zo kan iedere dienst een contactpersoon krijgen, of laat je bij ieder thema en/of dienst de bijbehorende klantcases zien.

Wat is ‘informatie architectuur’?

Zie ‘Werkwijze’ hierboven.

Wat zijn ‘wireframes’?

Dit zijn schematische tekeningen van de pagina’s en pagina-sjablonen. Denk aan de bouwtekening van een architect voor een gebouw. Er wordt op aangegeven welke pagina-elementen er voorkomen, in welke volgorde en welke content erin komt. Dit gaat alleen om functionaliteit; er is nog geen design.

Dit is een essentieel onderdeel omdat je hier een goed beeld krijgt van hoe een pagina gaat werken. Als je de wireframes in de sitemap zet, zie je hoe de losse pagina-typen met elkaar de site vormen. Pas dan kun je beoordelen of je alles te pakken hebt, en of dit de site wordt die je wilt.

Looksee Wireframe

Wat is UX?

De User Experience (UX) is de gebruikerservaring die je bezoekers voorschotelt. Dit is onderdeel van de informatie architectuur en gaat over hoe bezoekers door de site kunnen navigeren, informatie kunnen vinden (of niet) en wat ze op iedere pagina kunnen doen (of niet).

Gaat dit makkelijk, en is het een logisch geheel? Of zitten er drempels in die je nog moet weghalen? De UX bepaalt samen met de UI (zie onder Design) voor een groot deel de gebruikersvriendelijkheid van een website, en dus of deze succesvol is voor bezoekers.

Wat is content strategie?

Hier beantwoord je onder meer de volgende vragen:

  1. Tegen wie praten we, wat is hun behoefte en wat willen ze horen?
  2. Wat triggert en ergert hen?
  3. Wat is hun kennis- en taalniveau?
  4. Via welke kanalen kunnen we hen bereiken?
  5. Over welke onderwerpen moeten we schrijven?
  6. Hoe lang moeten de teksten zijn en hoe vaak moeten we posten?
  7. Welke beelden passen hierbij?

Het is een goed idee om de antwoorden te verwerken in een aantal (max. drie) klantprofielen of buyer persona’s. Dat zijn prototypen van je ideale klant, waarbij je deze informatie aanvult met meer persoonlijke details. Zo worden het ‘echte mensen’ waar je je een voorstelling van kunt maken.

De ervaring leert namelijk dat als je een tekst schrijft met een specifieke lezer in gedachten, in een bepaalde situatie en met bepaalde vragen en behoeften, dit veel effectiever is dan schrijven voor een algemeen publiek of ‘doelgroep’. De neiging om vaag en algemeen te worden, is dan groot.

Wij hebben geen mensen om de teksten voor de site te schrijven

Kleinere bedrijven hebben meestal geen eigen marcom-afdeling of mensen in dienst die teksten kunnen schrijven. En laten we eerlijk zijn: voor de meesten is dit geen hobby. Looksee helpt bij het schrijven van de teksten voor je website.

We vragen wel actieve medewerking en input, want we kunnen niet alles voor je verzinnen. Meestal houden we korte interviews met mensen uit je organisatie die veel weten over een onderwerp. Dat werkt heel goed.

Vragen over Design

Voor welk soort grafische opdrachten kan ik je inhuren?

Iedere toepassing waarbij layout, tekst en beeld worden gecombineerd om informatie te ordenen, een passende uitdrukking te creëren en mensen te stimuleren om iets te doen. Voorbeelden:

  • logo en huisstijl
  • flyers, leaflets, folders en brochures
  • interfaces voor websites en applicaties
  • online advertenties en banners
  • seriematige visuals die een verhaal vertellen
  • affiches en advertenties (alle formaten)
  • gevel- en autobelettering
  • slide decks en presentaties
  • bewegwijzering en banners
  • bedrukking van kleding en tassen
  • verpakkingen
  • infographics en grafische illustraties
  • schema’s, grafieken en modellen
  • eenvoudige animaties
  • tijdschriften en zelfs boeken

Wij gebruiken Canva, waarom zou ik jou inhuren?

Alles wat je naar buiten brengt, moet bijdragen aan dat consistente beeld van je organisatie dat je wilt creëren. Dat vraagt kennis en discipline: je moet je houden aan de spelregels van de huisstijl.

Wij geven jouw mensen duidelijke instructies en sjablonen waarmee ze visuals kunnen maken. Die zien er niet alleen professioneel uit, maar passen ook bij je huisstijl en beoogde uitstraling.

Canva is een prima app om afbeeldingen voor social media en andere toepassingen te maken. Het is gebruikersvriendelijk en een ideale omgeving voor marcom-medewerkers die geen ontwerp-opleiding hebben gevolgd.

Maar het gevaar zit ’m juist in het gemak waarmee je ‘leuke’ en ‘schattige’ plaatjes kunt maken. Je kunt snel van het pad afwijken en steeds vager en minder herkenbaar worden.

Wat doen jullie niet?

Onze kennis en expertise is strikt 2D en beperkt zich tot het platte vlak (papier of beeldscherm). Als je ruimtelijke objecten zoekt, of je kantoor wilt inrichten, kun je beter naar een product- of interieurontwerper of binnenhuis-architect omkijken.

We doen geen schilder- of handgetekende illustraties. Ook fotografie, video en complexe animaties laat ik graag over aan mensen die zich hierin hebben gespecialiseerd. Gelukkig hebben we die in ons netwerk, dus als je iemand zoekt, kunnen we je hierbij vast helpen.

Wat is ‘UI’ eigenlijk?

De User Interface (UI) is wat bezoekers zien als ze je site bezoeken en is onderdeel van het design. Het is de combinatie van kleur, vorm, teksten, foto’s en layout. Maar design is niet hoe het eruit ziet, maar hoe het werkt. En daarom gaat dit verder dan alleen iets moois en cools ontwerpen.

Met het ontwerp wil je niet alleen onmiddellijk de juiste indruk geven van jezelf, met de goede uitstraling in een aantrekkelijke omgeving. Je wilt ook bezoekers zo snel en plezierig mogelijk hun ding laten doen. Vorm en functie komen hier samen, en dat maakt dit een stap die heel nauw luistert.

Vragen over Marketing

Wat is marketingstrategie en -planning?

Ook je marketing moet worden voorbereid, want dit is een lange termijn-inspanning waarvan je wilt dat-ie werkt. Deze voorbereiding is het verschil tussen ‘maar wat doen’ en een professionele aanpak.

We gaan dus kijken naar meetbare doelen, doelgroepen, kanalen, boodschappen, gewenste effecten en manieren om te testen of die inderdaad optreden. We gaan kijken welke data en software hiervoor nodig zijn.

Dan gaan we het werk vastleggen, inplannen en taken verdelen. Waarover gaan we wanneer praten? Hoe vaak gaan we posten? Zijn er momenten in het jaar waarop je ergens op kunt inhaken? Hoe monitoren we voortgang? We maken een contentkalender zodat we vooruit kunnen kijken. 

Als dit eenmaal is afgesproken, gaan we aan de gang en weet je dat het goed is geregeld.

Wat is het verschil tussen ‘tekstschrijven’ en ‘content-productie’?

Om met het laatste te beginnen: contentproductie is het schrijven van teksten voor een specifieke toepassing, meestal de website. Daar is de scope en toepassing heel duidelijk vastgelegd, omdat dit gaat over de vaste (statische) content. De Diensten-pagina, Oplossingen– of Thema-pagina’s of Werken bij. Die kunnen ook worden aangepast, maar dat doe je niet vaak.

Tekstschrijven gaat over dynamische content: alles dat nieuw wordt toegevoegd. Blogartikelen, klantcases: actuele content die ervoor zorgt dat mensen blijven terugkomen en Google vertelt dat de site nog leeft. 

Deze dienst stoppen we graag in een abonnement, omdat dit om een terugkerend iets gaat. Contentproductie is eenmalig.

Hoe werkt een abonnement?

Marketing is doorlopend werk. Om relevant te blijven en de algoritmes van Google en social media tevreden te stellen, moet je regelmatig nieuwe informatie plaatsen op de website en kanalen. Een abonnement is dan logisch. 

Een abonnement bestaat een combinatie van tekstwerk, grafisch werk en social media-beheer. Het is maatwerk, afgestemd op waar jij behoefte aan hebt. Die wordt maandelijks gefactureerd. Als je deze per jaar afsluit, krijg je een maand korting.

Onderdelen zijn:

  • maandelijks overleg en afstemming
  • tekst (blog, klant-interview, social media-posts)
  • social media-beheer (zie hieronder)
  • aanmaken van visuals voor social media
  • plaatsen artikelen op de website
  • één of twee ebooks per jaar, uitgesmeerd over het abonnement
  • vrij in te vullen tijd voor losse klussen

Wat doe je bij social media-beheer?

Dit bestaat uit twee onderdelen:

  1. deskresearch naar interessante onderwerpen waarover we kunnen schrijven en posten – dit gaat de eerste periode in nauw overleg, maar doen we steeds meer zelfstandig naarmate we jouw organisatie beter leren kennen.
  1. schrijven en plaatsen van posts en, in overleg met jou, monitoren en eventueel reageren op comments. Daarnaast houden we je prestaties op de kanalen bij, zien hoe succesvol posts zijn en of de gekozen strategie werkt. Als het nodig is, passen we de strategie aan.