Checklist voor het vermarkten van je product of dienst
Heb jij moeite om je producten en diensten aantrekkelijk te presenteren? Zodat het de interesse van je doelgroepen trekt? Met het invullen van deze vragenlijst ontdek je alle informatie die je nodig hebt om je pitch en verkoopverhaal uit te schrijven.
Klanten komen bij je omdat je iets hebt wat ze nodig hebben, en erop rekenen dat jij en jouw organisatie te vertrouwen zijn en bij ze passen.
Dat klinkt heel eenvoudig, en is in essentie ook zo, maar het is voor veel aanbieders van producten en diensten in de B2B moeilijk om het zo simpel te houden. Het is nu eenmaal niet eenvoudig om uit de veilige omgeving van je kantoor te stappen, van buiten naar binnen te kijken en je helemaal te verdiepen in de leefwereld van je klant.
Wat bepaalt nu eigenlijk de keuze voor jou, of juist een ander? Dat zit ’m in de mate waarin je aansluit op de belangen en verwachtingen van je doelgroepen. En dat betekent een ander perspectief. Even afscheid nemen van wat voor jou logisch en vanzelfsprekend is, en jouw product of dienst te bekijken vanaf de andere kant.
We hebben een checklist samengesteld die je hierbij kan helpen. We stellen je hierbij vragen, verdeeld over de onderwerpen:
- De klant
- Jouw product of dienst
- Jou(w organisatie)
- Je boodschap
Als je de tijd neemt om de lijst zorgvuldig en zo precies en gedetailleerd mogelijk in te vullen, ben je halverwege met je pitch en verkoopverhaal. Wees wel kritisch op jezelf en vermijd gemakkelijke antwoorden: daar heb je uiteindelijk niets aan. Vraag ook klanten om de lijst samen met je in te vullen, of gebruik hem bij de intake van een nieuwe klant.