026 442 41 78
|

Riviq

Een hip bedrijf krijgt nieuwe naam en onderscheidende marktpositie

Hoe kom je af van een oubollige naam en imago en weer in beeld bij je ideale klanten en medewerkers?

Looksee Logo Riviq

Resultaat

Riviq is nu erkend partner voor strategie, development, beheer en innovatie van data- & AI-oplossingen. Het bedrijf kan nu een waaierd van nieuwe klanten en projecten laten zien. Ook zijn ze een aantrekkelijke werkplek voor jonge veelbelovende analisten en adviseurs.

Kenmerken

Sector: business intelligence, big data, AI

Riviq is de nieuwe naam van TopBI.

Wat we deden

Merkontwikkeling
Naamcreatie
Visuele identiteit
Website
Communicatiemiddelen intern en extern
Events
Social media visuals

Riviq merkontwikkeling en visuele identiteit

Project Riviq 1

Klant

TopBI was – de naam zegt het al – een bedrijf voor business intelligence, data, visualisatie en analytics. Met 40 werknemers was het in een paar jaar flink gegroeid, maar er was een probleem. De naam klopte niet meer. En, eerlijk gezegd, was ook niet echt spetterend en inspirerend. Het was tijd voor een nieuwe naam en nieuwe, onderscheidende marktpositie.

Project Riviq 2

Branche

Ieder bedrijf zit op een enorme bak data. Als je die kunt binnenhalen, ordenen en visualiseren, kun je er patronen in ontdekken en daar conclusies uit trekken. Ieder serieus te nemen bedrijfsadvies is op dit moment gebaseerd op data. Dat maakt deze markt heel kansrijk maar ook verzadigd met concurrenten, die allemaal ongeveer hetzelfde doen. De omzet zit in de detachering, liefst met meerdere mensen, langdurig bij grote klanten.

Riviq Homepage

Vraag

Zowel de naam als uitstraling was te corporate, ouderwets en braaf. Er moest veel meer persoonlijkheid in. Daarnaast wilde TopBI wég van de dashboards en richting analytics. Waar BI ophalen en weergeven is, is analytics begrijpen, voorspellen en dus adviseren. Dit alles graag onder een nieuwe naam en met een gedurfde en uitgesproken visuele stijl en boodschap. Waarmee ook nieuwe mensen kunnen worden aangetrokken.

looksee-print_riviq

aanpak

Om de persoonlijkheid, visie en uitstraling een stevige ondergrond te geven, hielden we een aantal workshops met een kleine groep maar ook het complete team. Daarna volgde visuele stijl parallel aan het zoeken van een nieuwe naam. De lat lag hoog bij de laatste, dus daar waren meerdere voorstelronden, extra brainstormsessies en uiteindelijk externe hulp bij nodig. Met een nieuwe naam konden we werken aan logo, huisstijl en later website en communicatiemiddelen.