iWriter
Ontwerp van een internationaal overtuigende visuele stijl en taal voor een Microsoft add-on
De campagne had als meest opvallend resultaat dat iWriter op het netvlies van de leiding van Templafy kwam. Ten tijde van de overname had het meer dan 350.000 gebruikers binnen 1.200 organisaties. Dat maakte iWriter niet alleen een geduchte concurrent maar ook interessante overname-partner. In mei 2019 werd iWriter overgenomen en werd het kantoor in Eindhoven de Nederlandse vestiging van Templafy. Dit was nauwelijks een jaar nadat we waren begonnen met het uitrollen van de nieuwe campagne.
iWriter merkontwikkeling en visuele identiteit
Klant
iWriter was een Microsoft-add on voor het beheren en managen van brand templates in grote organisaties. Met deze add on konden medewerkers Microsoft-bestanden (Word, PowerPoint en Excel) automatisch laten voorzien van de juiste huisstijl. Op deze manier hoeven zij daarmee niet bezig te zijn en weet de organisatie dat alle uitgaande correspondentie voldoet aan de huisstijlregels.
Branche
Brand management is een issue voor grote, internationale organisaties waar mensen buiten het oog van de brand manager documenten aan- en opmaken volgens hun eigen smaak en mening. Dat leidt tot wildgroei in visuele verschijning en schaadt het merk van de organisatie. Er zijn een aantal internationale aanbieders van add ons voor Microsoft software, naast zelfstandige applicaties voor brand management. Hiermee krijgen medewerkers vooraf opgemaakte bestanden krijgen, waarin ze alleen de content kunnen aanpassen.
Vraag
De markt van brand management software is internationaal, met een aantal grote spelers. iWriter had een paar grote klanten in Nederland en wilde de Amerikaanse markt op. Daar zou het concurreren met gevestigde ontwikkelaars, met name het Deense Templafy.
aanpak
Onze aanpak bestond uit marktonderzoek (desk research) en tegelijkertijd een serie merkworkshops om de identiteit en onderscheidende waarden van dit product scherp te krijgen. Op basis hiervan werd een boodschap, visuele identiteit, website en marketingcampagne ontwikkeld. We ontwierpen losse visuals, series voor campagnes en meerdere ebooks om iWriter als thought leader te positioneren.