026 442 41 78
|

Egala

Gezamenlijke identiteit voor een instelling voor ouderenzorg voor verschillende culturen

Hoe breng je verschillende culturen onder één gezamenlijke noemer bij elkaar, op een manier dat iedereen zich gelijkwaardig vertegenwoordigd voelt? 

Egala omslag Raffy

Resultaat

De gesprekken hielpen bij onze voorstellen voor een nieuwe naam voor de gezamenlijke organisatie. Uiteindelijk werd gekozen voor ‘Egala’ (= gelijkwaardigheid) als beste uitdrukking van de visie op zorg en bewoners. Deze naam werd enthousiast ontvangen en snel breed geaccepteerd.

Hiermee ontwikkelden we een nieuwe huisstijl en diverse middelen voor interne en externe communicatie. De website is onlangs gelanceerd. Egala is klaar voor de toekomst.

Kenmerken

Sector: Cultuurspecifieke ouderenzorg

 

In Egala komen drie culturen samen: Indisch-Moluks, Turks en Brabants-Nederlands. Dat geeft deze organisatie een bijzondere plek in de ouderenzorg.

Wat we deden

Merkstrategie-workshops
Naamcreatie in meerdere rondes
Ontwikkeling logo en visuele identiteit
Handboek huisstijl en aansturen marcom-medewerker
Schetsontwerpen website

Egala naam en visuele identiteit

Egala Stylescapes

Klant

‘Samen kleurrijk’ was een samenwerkingsverband van drie zorginstellingen voor ouderen in Breda met een eigen afkomst en cultuur: Raffy voor Molukse en Indische ouderen, Lâle voor Turkse ouderen en De Leystroom voor Brabantse ouderen. Om ook deze instellingen klaar te maken voor modernere ouderenzorg, moesten zij fuseren en onder één naam verder.

Egala Huisstijl

Branche

De ouderenzorg heeft te maken met strengere eisen, een groot personeelsverloop en cliënten die met steeds complexere zorgvragen aankloppen. Er moet meer worden gedaan met minder geld, en dat legt druk op de medewerkers. Als instelling voor cultuurspecifieke zorg, is Egala een buitenbeentje. Maar dat zorgt wel voor extra mogelijkheden voor communicatie en merkbeleving.

Egala Logo

Vraag

Hoe creëer je één gezamenlijk merk en organisatie waarin de verschillende culturen hun eigen plek behouden? Hoe zorg je ervoor dat de aandacht voor individu én cultuur in stand blijft? Hoe krijg je zorgpersoneel en andere medewerkers zover dat ze afscheid nemen van hun geliefde instelling en met liefde blijven werken in één overkoepelende organisatie?

Egala omslag

aanpak

We verzamelden bestuurders en medewerkers van alle vestigingen voor een aantal workshops. Hierin gingen we op zoek naar overeenkomsten. Waar zit de overlap in zorgvisie, rol van afkomst en cultuur in het leven van de bewoners, de positie van ouderen en wat dat betekent voor hoe je als zorginstelling hiermee moet omgaan. Al snel bleek dat we een derde partij moeten meenemen: de familie van de bewoners: vrijwilligers die een grote rol spelen bij de verzorging van de ouderen.

Op basis van wat er uit deze gesprekken kwam, onderzochten we de mogelijkheden voor een passende naam die voor iedereen acceptabel zou zijn. Daarin slaagden we, waarna we een vriendelijke en open huisstijl ontwikkelden, die langzaam over de drie organisaties is uitgerold.