Vereniging van Haptotherapeuten

Heruitvinden branchevereniging door nieuwe visie, visuele identiteit en boodschap

Hoe maak je je branchevereniging weer relevant voor de beroepsgroep en zorg je ervoor dat je leden zich actief voor je gaan inzetten?

Vvh Folder 1

Resultaat

De VVH heeft met de nieuwe visuele identiteit en communicatiemiddelen handvatten om zichzelf als belangenbehartiger en de haptotherapie als serieuze behandelingsvorm te presenteren. Via social media – vooral LinkedIn om de medische wereld en verwijzers te benaderen – worden resultaten van wetenschappelijk onderzoek verspreid. Dit heeft de aandacht voor het onderwerp een stuk groter gemaakt en de mening bij verwijzers al aangepast.

Kenmerken

Sector: alternatieve gezondheidszorg | branchevereniging

Wat we deden

Merkontwikkeling
Restyle visuele identiteit
Website visueel ontwerp
Communicatiemiddelen intern en extern
Social media visuals
Social media management

VVH Merkontwikkeling en visuele identiteit

Homepage Vereniging van Haptothrapeuten

Klant

De Vereniging van Haptotherapeuten is de branchevereniging voor de beroepsgroep. Zij zet zich in voor het behartigen van de belangen van haptotherapeuten en het bevorderen en promoten van haptotherapie als erkende lichaamsgerichte therapie.

Beeldmerk ‘Aanraken helpt’ van de Vereniging van Haptothrapeuten

Branche

In de wereld van de lichamelijke en geestelijke gezondheidszorg is er een verschil tussen de erkende vormen (zoals fysiotherapie) en de niet-erkende (zoals de haptotherapie). Dit ondanks het wetenschappelijke bewijs voor de effectiviteit van aanraking bij het behandelen van problemen met stress, trauma en chronische pijn. Dit bewijs onderscheidt haptotherapie ook van andere vormen van ‘alternatieve’ hulpverlening.

Vereniging van Haptothrapeuten affiches campagne

Vraag

In een tijd waarin het schil tussen erkend en niet-erkend duidelijk werd – tijdens Covid mochten fysiotherapeuten doorwerken, haptotherapeuten niet – werden we gevraagd om de VVH en daarmee de haptotherapie een nieuwe boost te geven. Door vergrijzing van de beroepsgroep was nieuwe aanwas nodig en moest deze vorm van lichaamstherapie opnieuw onder de aandacht worden gebracht.

Vereniging van Haptothrapeuten Folder contact met mezelf

aanpak

We lieten marktonderzoek doen om te weten waar we stonden. Daarna organiseerden we een aantal workshops met zo’n 20 therapeuten. We keken naar visie op mens, maatschappij en de rol van de haptotherapie daarin, de belangrijkste doelgroepen (verwijzers en therapeuten zelf) en de manier waarop je deze alternatieve vorm van zorg kunt presenteren als een zinvolle, veilige en effectieve vorm van zorg bij specifieke klachten.

Daarna werd een nieuwe visuele stijl ontwikkeld, de website gerestyled en een social media-campagne opgezet.