Visma Idella

Een oude softwaremaker komt door een sterk nieuw merk in beeld bij een internationale grote speler

Hoe slaag je erin een softwarebedrijf van ruim 35 jaar oud weer nieuw leven in te blazen en in beeld te komen bij grote klanten en een overname-kandidaat?

Idella

Resultaat

Duidelijkheid over leiding en koers, enthousiaste klanten en medewerkers over naam, visuele stijl, en nieuw elan dat door de organisatie. Idella maakte een kickstart die hem met de kop boven het maaiveld uitduwde.

Daarmee kwam het op de radar van die Noorse veelvraat van business en financiële software: Visma. In november 2018 werd Idella overgenomen, waardoor het nu bekend staat als Visma Idella. Dit was precies een jaar nadat Idella zich aan de wereld had laten zien.

Kenmerken

Sector: IT, fintech

Er zijn drie bedrijven betrokken bij dit project: Piramide Finance, die we na een uitgebreid merktraject omdoopten tot Idella, dat later werd overgenomen door Visma en nu Visma Idella heet.

Wat we deden

Business coaching
Merkontwikkeling
Naamcreatie
Visuele identiteit
Website visueel ontwerp
Communicatiemiddelen intern en extern
Social media visuals

Visma Idella merkontwikkeling, naam en visuele identiteit

Project Idella 2

Klant

Piramide Finance was een ontwikkelaar van financiële software. Hun Financial Suite was een een totaaloplossing voor pensioenverstrekkers, banken, verzekeraars, PPI’s en vermogensbeheerders. Het bedrijf had twee grote problemen: hun naam en de leeftijd van de software én developers. Ook waren taken en rollen in het bedrijf niet duidelijk vastgelegd, wat ruis opleverde bij medewerkers. Deze issues leidden bij klanten tot zorgen over betrouwbaarheid, reputatie en uitstraling.

Project Idella 1

Branche

De fintechmarkt bestaat uit een aantal grote maar oude bedrijven, en een paar jonge, frisse en ‘disruptive’ nieuwkomers. In deze markt moest Piramide als oude pionier een grote stap maken om relevant en aantrekkelijk te blijven voor grote klanten en nieuwe, jonge medewerkers. Er waren veranderingen nodig in bestuur, merk en marketing.

Idella Schema

Vraag

We kregen twee vragen: ‘Kunnen jullie ons adviseren over hoe we ons meerkoppige bestuur op één lijn krijgen over de koers die we moeten kiezen?’, én ‘Kunnen jullie ons als op de markt positioneren als nieuw, herboren bedrijf met een duidelijke toekomstvisie die ons in beeld brengt bij de grote (pensioen-)klanten?’

Looksee Print Visma

aanpak

Dit was een groot traject waarbij we op meerdere fronten tegelijkertijd aan de slag gingen. We namen een business coach in de arm en voerden gesprekken met bestuursleden en veel van de medewerkers: oude garde en nieuwkomers. Ook nodigden we vertegenwoordigers van de grootste klanten uit om hun visie te horen. Daarna volgende een serie merk-workshops waarin we identiteit, visie, gewenst imago en persoonlijkheid van de nieuwe organisatie vaststelden. Ook de algemene boodschap en merkbeleving stelden we vast.

Op basis daarvan kozen we samen met directie een nieuwe naam. Daarmee ontwierpen we logo, huisstijl, website en een waslijst aan uitingen en toepassingen. Van gevelbelettering en banners, tot advertenties, infographics en online banners.