Open Circle Solutions

Versterken marktpositie van ontwikkelaar van maatwerksoftware

Hoe slaagt een ontwikkelaar van maatwerk-applicaties erin om het voordeel van maatwerk én de toegevoegde waarde van het bedrijf simpel en krachtig te laten zien?

OCS-website

Resultaat

De eerste versie van de site is in de zomer van 2024 opgeleverd. Het technische fundament staat, en in de komende maanden gaan we verder met het uitbouwen van de site. Er zal nog veel extra content bijkomen, met vooral aanvullende klantcases, artikelen en vragen voor de FAQ.

Kenmerken

Sector: Software, B2B

Open Circle Solutions is sinds 2018 klant. We zijn indertijd gestart met merkstrategie. Daarna ontwierpen we een nieuwe huisstijl, diverse communicatiemiddelen (ebooks) en bouwden we de website, die nu is vervangen door deze nieuwe.

Wat we deden

Brainstorm
Informatie architectuur
Design UX en UI
Tekstproductie en -redactie
Bouw
Onderhoud

Open Circle Solutions Website

Open Circle Solutions website vanuit de klant

Klant

Open Circle Solutions is al zo’n 8 jaar onze klant. Het softwarebedrijf ontwikkelt oplossingen als standaardsoftware niet geschikt is. Dat doen ze met Java en Open Source, en werken daarin samen met Amazon, Redhat en Google. De oude site was aan vervanging toe. Voor de nieuwe kozen we radicaal het klantperspectief.

Open Circle Solutions website dark variant

Branche

Maatwerkapplicaties zelf zijn uniek – dat maakt ze zo krachtig en effectief. Ze zijn volledig afgestemd op de situatie en vraag van de klant. Maar dat maakt ze ook moeilijk te verkopen. Dat betekent dat hun marketing vooral draait om de voordelen van maatwerk tegenover standaard.

Open Circle Solutions website schetsontwerpen

Vraag

Hoe kun je als ontwerper van unieke applicaties in beeld komen bij organisaties met een probleem waarvan ze niet weten dat maatwerk de enige keuze is? Hoe haal je hen over verder te kijken dan standaardsoftware waaraan ze hun processen moeten aanpassen en die ze maar voor een deel gebruiken? Oftewel: hoe zorg je dat iemand die een meubel zoekt, niet naar de Ikea gaat, maar een meubelmaker?

Open Circle Solutions website 3 stappen

aanpak

Uitgaande van de They Ask, You Answer-techniek, ligt onze aanpak ligt in het beantwoorden van alle vragen die klanten zouden kunnen hebben. Op alle pagina’s is een FAQ toegevoegd waarmee we alle drempels willen wegnemen. Daarnaast passen we een combinatie toe van:

  • het taalgebruik zo simpel en toegankelijk mogelijk te houden
  • de voordelen van maatwerk t.o.v. standaard beschrijven
  • mogelijke zorgen en vooroordelen van klanten over maatwerk wegnemen
  • Open Circle Solutions positioneren als ambachtelijk bedrijf
  • de medewerkers tonen als doorgewinterde experts die iedere klus, hoe complex ook, aankunnen