Argos Zorggroep
Ontwikkelen van een frisse campagne voor werving van zij-instromers
Door een combinatie van vinden (speciale website voor arbeidsmarktcommunicatie en richten op zij-instromers) en binden (betere interne procedures en ‘cultuurinterventies’) is Argos Zorggroep in staat om genoeg medewerkers te vinden. Daarnaast worden ook uitzendbureaus en flexmedewerkers ingeschakeld. Eén instelling is nu eenmaal niet in staat om een maatschappelijk probleem op te lossen. Wel is de kwaliteit van zorg nog steeds erg goed.
Argos Zorggroep arbeidsmarktcommunicatie
Klant
Argos Zorggroep is een instelling voor ouderenzorg in de regio Rotterdam-Schiedam. Daar heeft het 11 ‘Huizen’ waar zo’n 1.200 ouderen verblijven, een veelvoud daarvan kortlopende zorg krijgen door ruim 1.500 mensen. Argos heeft, zoals alle instellingen in deze sector, grote problemen met het aantrekken van gemotiveerd personeel.
Branche
De zorg voor ouderen in Nederland staat onder druk door vergrijzing, groot verloop van personeel en chronisch geldgebrek. Dat maakt een andere manier van werken nodig. Argos noemt dat ‘Van ouderenzorg naar nieuwerezorg’. Onderdeel hiervan is efficiënter werken, focus op complexe zorg en meer samenwerking met andere partijen in de regio.
Vraag
Eén van de manieren waarop de (ouderen)zorg last heeft van de maatschappelijke ontwikkelingen, is dat het werk steeds minder aantrekkelijk wordt en veel mensen vertrekken. Arbeidsmarktcommunicatie is daarom het belangrijkste onderdeel van communicatie geworden. Een belangrijke groep bestaat uit zij-instromers: mensen die er een tijdje uit zijn geweest en nu weer willen gaan werken.
aanpak
We ontwikkelden een stappen- en uitvoeringsplan om Argos aantrekkelijker te maken voor nieuwe mensen, vooral zij-instromers. Om te ontdekken wat hiervoor nodig was, voerden we gesprekken met oude en nieuwe werknemers in verschillende rollen. Van verpleging tot artsen en psychologen. Op basis hiervan maakten we persona’s van de verschillende ideale medewerkers. Vervolgens ontwikkelden we een vrolijke, kleurrijke en heldere amc-campagne, inclusief nieuwe Werken bij-website.