Het beste moment voor merkstrategie
Achtergrond
Merkstrategie is niet iets dat je vaak doet (hoewel onderdelen ervan wel goed zijn om regelmatig te monitoren). Het is een proces waarin je fundamentele vragen stelt over je organisatie en daar grondig onderbouwde antwoorden op geeft. De resultaten ervan bepalen immers voor een groot deel toekomst en operatie van je organisatie. Wat is dan een goed moment om hiermee aan de slag te gaan?
In het leven van iedere organisatie zijn er momenten waarin je een stap terug zet, het geheel eens overziet en kritisch naar je organisatie kijkt. De vragen die je stelt, kunnen heel concreet zijn: ‘Hoe doen we het? Wat gaat er goed en wat kan beter?’, ‘Hoe kunnen we de relatie met onze klanten verbeteren?’ en: ‘Zijn we klaar voor wat er op ons afkomt in de komende jaren?’
Maar er zijn organisaties die na jaren van pure focus op hard werken toe zijn aan bezinning en diepere reflectie. Die willen weten: ‘Waar staat we eigenlijk voor?’, ‘Wat voor organisatie willen we zijn, voor onszelf maar ook voor onze omgeving?’, ‘Wat is onze boodschap?’ en: ‘Aan wat voor wereld willen we bijdragen?’
Soms zijn er heel concrete aanleidingen voor deze overdenkingen. Je wilt iets nieuws beginnen, van richting veranderen of samengaan met een andere organisatie. Je wordt door klanten en relaties aangesproken op gedrag en dienstverlening. Soms merk je dat een aanbod dat het lange tijd goed deed, de laatste tijd steeds minder aantrekkelijk wordt gevonden. Of, omgekeerd, je hebt grootse plannen voor uitbreiding of zelfs internationale groei.
Er zijn zelfs bedrijven die van richting veranderen door persoonlijke gebeurtenissen in het leven van de eigenaar of andere leidinggevenden. Gebeurtenissen die hun visie op het leven zo grondig hebben veranderd, dat ze onmogelijk door kunnen gaan zoals ze nu doen.
Handleiding
Begrijp het B2B-aankoopproces vanuit de klant en weet hoe je dit kunt beïnvloeden.
B2B merkstrategie: hoe werkt dat eigenlijk?
Voorbeelden van verandering
Er zijn allerlei soorten organisatieveranderingen waarbij branding een rol speelt. Misschien herken je je in één van onderstaande situaties:
Extern
- een fusie of samenwerking die het nodig maakt je positionering, missie en visie opnieuw aan te scherpen
- herpositionering omdat het zakelijk niet goed gaat: omzet daalt, je producten of diensten worden steeds minder populair of relevant, of er is zelfs reputatieschade te herstellen
- er zijn ontwikkelingen in de markt waardoor klantbehoeften veranderen en je gedwongen wordt om mee te bewegen
- er zijn nieuwe concurrenten bijgekomen die jou links en rechts inhalen, met nieuwe en moderne versies van jouw producten of diensten, of met een hippe presentatie die aansluit bij een kansrijke, jonge doelgroep
- je wilt meer gaan werken vanuit waarden en identiteit: weten ‘waarom doen we het?’ en ‘waar staan we voor?’
- de marktintroductie van een nieuw bedrijf, dienst of product of het betreden van een nieuwe markt
- de noodzaak om goede mensen te vinden en dus effectievere arbeidsmarktcommunicatie, vooral in de zorg, ICT en techniek
- je bestaande marketing en communicatie zijn toe aan professionalisering en een flinke boost
- je wilt beter kunnen voldoen aan in- en externe eisen m.b.t. bedrijfsvoering zoals ketenbeheer en veranderende wetgeving
Intern
- werken aan draagvlak bij medewerkers en verbeteren van de bedrijfscultuur: creëren van nieuw elan onder medewerkers door een inspirerende toekomstvisie, speciaal bij een koersverandering – dit zorgt dat jouw mensen zich met je bedrijf gaan identificeren en draagt bij aan loyaliteit en zelfs productiviteit
- je bedrijfscultuur inzetten als kernelement van organisatie-ontwikkeling, vooral als er iets extra’s wordt gevraagd van de medewerkers in de relatie met klanten en leveranciers
- aantrekkelijker worden voor een nieuwe generatie talenten, die hogere eisen stellen aan bedrijfscultuur, werk-privé balans en werkomstandigheden
- beter onderling samenwerken in de organisatie: een scherp merk bevordert teamgeest en onderlinge eenheid en door een scherpere focus weet iedereen weer waar het om draait
- medewerkers helpen bij het uitdragen van de identiteit en merkpositionering door het trots te maken op hun werkplek en een gevoel van eigenaarschap op te roepen
- als de interne communicatie verbeterd moet worden en boodschappen, instructies en verhalen beter gedeeld moeten worden en jouw medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht
Wat doet merkstrategie
Wat de reden ook is, dit zijn zijn de momenten dat merkstrategie kan bijdragen. Omdat branding communiceren vanuit de persoonlijkheid van je organisatie is, put merkstrategie uit de diepste bronnen van je bedrijf. Het is één van de meest grondige manieren om over je organisatie na te denken en inzicht en grip te krijgen op hoe je functioneert.
Dit is wat het je kan brengen:
- inzicht krijgen in je huidige situatie, zowel aan de binnen- als buitenkant
- vaststellen of aanscherpen van je strategie, missie en toekomstvisie
- boven tafel krijgen en vormgeven van de unieke identiteit van jouw organisatie en zo herkenbaar en onderscheidend worden
- hiermee jezelf en anderen inspireren en stimuleren om echte stappen te zetten
- je ondersteunen bij gedragsverandering binnen je organisatie
- jouw transformatie en identiteit inzetten in je verhaal naar buiten, zodat je aantrekkelijk en relevant kunt worden voor klanten, medewerkers en andere relaties
Jouw grootte, leeftijd en branche zijn hierbij minder belangrijk dan je ambitie en wil om te veranderen. Merkstrategie werkt bij:
- kleine, middelgrote en grote organisaties
- nieuwelingen en voorlopers en voor gevestigde bedrijven die zichzelf opnieuw willen uitvinden
- commerciële bedrijven, instellingen in zorg en onderwijs en ideële non-profits
- internationale en lokale bedrijven
En wat is jouw moment?
Deze artikelen in jouw mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief. Geen spam, geen stalking.